Sunday, January 6, 2013

Tidur itu pahala!

Bismillah.
Dengan nama Allah aku menulis.


Di saat mata ini sukar untuk dilelapkan kerana mengenangkan amanah-amanah yang belum tertunai, jari jemari ini pula seakan terus ligat ingin menuruti kemahuan diri untuk  menaip satu topik yang jarang dikupas tapi sering dipraktikkan.
Tidur.

Tidur itu satu nikmat.
Tidur itu satu hadiah.
Tidur itu satu kerehatan.
Tidur itu ibadah senyap.

Tidur amat penting bagi manusia yang serba lemah.
Allah menghadiahkan para hambaNya fitrah semula jadi iaitu  tidur sebagai satu fasa rehat.
Secara jujur, saya suka tidur dan saya juga seronok apabila melihat sahabat atau saudara saya tidur.Bukan kerana dengkurannya atau lelehan air liur yang menandakan betapa lenanya dia tidur  atau petunjuk kepuasan tidur yang berkualiti.Tetapi, kerana dia menuruti keperluan tubuhnya dan melaksanakan amanah Allah agar menjaga diri sebaiknya!

Allah telah menunjukkan bahawa betapa pemurahnya Allah dengan memberi kita nikmat tidur.
Sepanjang kita tidur, pelbagai kebaikan kita perolehi.Antaranya melancarkan proses metabolisme karbohidrat badan dan meminimumkan risiko sakit jantung.Tidur juga membantu memelihara daya ingatan seseorang dan memulihkan pusingan biologi dalam badan.Itu antara kajian saintifik tentang kebaikan tidur.

"Oleh Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Aisyah bahawa Nabi telah bersabda:
 "Jika salah seorang di antara kamu berasa mengantuk, hendaklah kamu tidur sehingga hilang rasa mengantuknya. Jika seseorang bersembahyang ketika mengantuk berkemungkinan dia membaca istighfar sedangkan sebenarnya dia sedang mencaci dirinya sendiri." 

MasyaAllah! Hanya dengan berada di atas katil, melelapkan mata dan merehatkan minda kita peroleh pelbagai kebaikan untuk tubuh tercinta!

Apatah lagi jika kita tidur dalam  Islam,Iman dan Ihsan.

Yup!

Tidur dalam dakapan Islam
Tidur dalam pelukan Iman
dan tidur dalam belaian Ihsan!

 Inilah ibadah senyap yang tidak menuntut sebarang kerahan tenaga dan perahan keringat.
Tidur sebagai seorang Muslim dengan melaksanakan suruhanNya sebelum melelapkan mata.Solat dilaksanakan.Maksiat ditinggalkan.
Tidur sebagai seorang mukmin dengan terus berpegang teguh dengan kalimah "La ila ha illah Muhammadur Rasulullah" sehingga terbuai lena
Serta tidur dalam keadaan merasakan Allah memerhati setiap gerak geri kita.Bukankah Allah itu Maha Melihat?

Dan, disaat itu jugalah, tidur bakal meng"top -up" segala lopong pahala dalam ibadah yang kita laksana.Dan menjadi makanan rohani yang paling lazat dan berkhasiat.Menyihatkankan tubuh luar dan dalam.

Bayangkanlah jika sepanjang empat jam waktu rehat kita itu pahala mengalir deras terus menerus...
Hujan maghfirah daripada Allah membasahi tubuh dan jiwa..
Pastinya, kitalah manusia paling gembira.Dan pastinya kita ingin terus tidur.
Menunggu detik untuk tidur keranaNya.

Islam itu juga besederhana.Jangan pula selepas membaca artikel ini, para pembaca hanya mahu tidur.Apabila ditanya apa matlamat hidup?.Jawapan kita, tidur. Itu silap.Tidur ini adalah salah satu aktiviti termudah untuk menuju redhaNya tapi jarang manusia sedari.

Ini hanya misalan mudah tentang pemurahnya Allah.
Andai dengan kerehatan Allah sudi memberikan pahala, inikan pula pengorbanan yang cuba kita salurkan.Pastinya, berjuta kali ganda disisi Allah!

"Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis!"

Saudara seaqidah,

 Berusahalah dengan sebenar-benar usaha walaupun usaha kita itu kecil.Andai kita memilih tidur sebagai amanah yang mampu kita laksana, tidurlah untuk menggapai redhaNya~

Tidurlah kerana tidur itu percuma dan  tidur itu pahala!

(^^)







No comments:

Post a Comment